Tuesday, February 15, 2011

Keputihan: Ancaman Dalam Diam

Kebanyakan wanita tidak mengetahui lebih mendalam masalah keputihan.
Ada pula yang menganggap bahawa perkara ini remeh tetapi haruslah ingat ,
keputihan yang berlebihan boleh mendatangkan kesan yang tidak baik kepada vagina wanita seperti gangguan kesuburan dan boleh juga merangsang ketumbuhan pangkal rahim.



Simptom

      Keputihan bukan sejenis penyakit tetapi satu gejala yang boleh mengganggu akan keselesaan, penampilan dan kesihatan wanita. Ianya merupakan satu cairan yang keluar dari kemaluan wanita. Biasanya keputihan berwarna putih, kuning atau hijau. Keputihan yang berlebihan boleh akibatkan rasa gatal dan panas sekitar kemaluan atau vagina.
      Keputihan biasanya keluar dalam keadaan cecair jernih atau sedikit putih, lembut(licin) dan tidak berbau. Cecair ini akan berubah warna menjadi sedikit kuning apabila terdedah kepada udara dan  kering. Sebenarnya, keadaan ini menyebabkan vagina sihat dan berupaya mengekalkan keasidan vagina.

Punca

        Penyebab utama keputihan adalah jangkitan kuman bacteria, parasit atau kulat dan virus. Selain itu, vagina yang terdedah dengan jangkitan kulat Candida (Thrush), bacteria Gardnerella, dan jangkitan yang disebabkan oleh hubungan seks .


Tahukah anda?      Keputihan juga boleh berpunca  daripada pengambilan pemakanan yg salah. Sikap remaja yg suka makan makanan segera dan masam boleh  menyebabkan  system badan  mengeluarkan bahan asing yg terdapat pada kemaluan wanita.                          
                                                                                                          –Visi Suri, Jan,2003

Tahukah anda?  Keputihan yg berpenyakit ini juga akan merebak dan memberi kesan pada bahagian peranakan. Ia boleh menyebabkan berlakuknya radang pada bahagian saluran fallopian dan menyebabkannya tersumbat. Ini akan memberi kesan kesukaran mengandung.                                                                                    –Visi Suri, Jan,2003

Tahukah anda?  Keputihan boleh menyebabkan rasa sakit di dalam rahim, saluran fallopian dan ovari. Keadaan ini memberi implikasi kepada pelvic dan menyebabkan seseorang itu mengalami senggugut sekunder dan sakit perut.                                      –Visi Suri , Jan2003


Jenis-jenis Keputihan

Normal
     Keputihan normal adalah cecair yang keluar dari vagina wanita selain dari darah haid. Keputihan jenis ini biasanya keluar dan akan hilang dalam masa yang singkat, sama ada sebelum atau selepas haid. Cecair jenis ini tidak berbau atau sebabkan rasa gatal di sekitar vagina wanita.
   Cecair ini juga akan keluar jika wanita mengalami tekanan atau rangsangan seks. Oleh itu, wanita tidak perlu bimbang sekiranya keputihan keluar pada masa-masa yang tertentu kerana ia tidak mendatangkan atau mengganggu aktiviti harian.

Vaginosis
       Ia berwarna kelabu dan berbau, menyebabkan rasa tidak selesa.  Jika ia tidak dirawat awal akan menyebabkan kesan negatif pada vagina wanita.

Clamidia
         Cecair keputihan berwarna hijau atau kuning seperti nanah dan darah.  Ianya disebabkan oleh bakteria clamidia tachomatis

Gonorhea
      Disebabkan oleh bacteria diplococcus gonorrhea.  Cecair warna kehijauan atau gelap dan rasa sakit semasa kencing.

Candidiasis

   Keputihan yang keluar berwarna putih susu dan pekat, ianya kelihatan seperti gumpalan atau tompok-tompok kecil. Ia menyebabkan rasa gatal yang berterusan dan menimbulkan kemerahan di sekitar kemaluan wanita.

Trichomoniasi

  Disebabkan oleh parasit tricomonas vaginalis. Cecair berwarna  kuning atau kuning kehijauan yang  dikeluarkan boleh menyebabkan vagina terasa gatal dan pedih.

Tambahan:
       Tahukah anda? Keputihan juga dikaitkan dengan keadaan wanita yang mengalami pengeluaran lendir putih daripada kemaluannya, yang berpunca dari keradangan pada rahim, atau jangkitan kuman, atau disebabkan kekurangan nutrien perlu dan sebagainya.

      Sebagai juru bekam al-Yakin saya juga amat menyarankan agar para wanita yang bermasalah untuk menjalani rawatan bekam secara teratur untuk membantu menyuburkan dan menguatkan sistem peranakannya.
Rujukan : 019-8289897 (Lokasi- Kuching)

Ramuan rawatan berasaskan madu lebah:

1. Madu lebah 1 sudu besar + Biji sawi 1 sudu kecil diadunkan bersama dan gaul bersama setengah cawan air suam. Diamalkan 3 kali sehari.

2. Madu lebah 2 sudu besar + 1 kapsul propolis. Diamalkan 2 kali sehari.

Petikan ini telah diedit semula oleh  MDAM Ahmad Abdullah dari Majalah Keluarga Sept 2002 & Suri Januari 2003 bagi tujuan Group Meeting-Basic Training.
 

No comments:

Post a Comment