Saturday, March 19, 2011

Kencing Manis : Serangan Senyap Yang Perlukan Tindakan Segera

      Secara mudah, kencing manis merupakan sejenis penyakit yang air kencingnya mengandungi zat gula yang akan mengakibatkan pesakit mengalami keadaan tidak bertenaga (lemah tubuh badan), sukar memperoleh kesembuhan kesan luka dan penyakit kulit (gatal), pemandangan merosot dengan ketara, sakit kepala dan sebagainya. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes pesakit tidak mengalami simptom seperti tersebut tadi, dengan lain perkataan pesakit tidak menyedari mereka adalah pesakit kencing manis.
       Secara tegasnya, penyakit ini berhubungan dengan keadaan tubuh yang lemah dalam  menjalankan proses metabolisma (pembakaran zat kepada gula) yang berhubung dengan gula. Penyakit ini di antara lainnya disebabkan oleh kekurangan Vitamin B1, B5 dan C (yang mana madu lebah mampu membekalkan sumber tersebut). Vitamin C juga dipercayai dapat mengurangkan paras gula dalam darah. Madu lebah mempunyai bahan gula yang lebih mudah diserap: mempunyai nisbah yang tinggi daripada bahan Potassium, membolehkannya membantu mengurangkan nisbah ketinggian tahap gula dalam darah.


Selaku juru bekam al-Yakin (Kuching), saya amat berpegang bahawasanya
sangat penting pengambilanterus air madu dan susu kambing sebagai
memaksimakan keberkesanan rawatan setiap kali selepas berbekam. Insya Allah"
-Ahmad Abdullah

Cadangan Penyediaan Pemakanan Berasaskan Madu bagi Membantu Pesakit
 1.  Madu diminum 3 sudu besar sebelum sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Sebaiknya dijadikan amalan tetap.

2.  Madu 5 sudu besar + 500g Kurma(diadun bersama) dan diamalkan sebelum makan berat. Hendaklah diamalkan sehingga sembuh. Pandangan peribadi saya, ini bertujuan memberikan tenaga yang diperlukan pesakit disamping menambahkan kenyang agar pesakit tidak mengambil makanan karbihidrat tinggi(untuk rasa kenyang). Pemakanan ini juga membantu merawat punca penyakit yang berawal dari sistem penghadaman (dari mulut-esofagus-perut-ke-dubur).

3.  Madu 3 sudu besar + Pokok misai kucing (2 pokok, semua bahagian) dibersih-direbus-ditapis. Diadun bersama, diminum 1 sudu besar untuk 3 kali sehari.

4. Madu 3 sudu besar + Pokok Pegaga (yang berdaun besar, semua bahagian) dibersih-direbus-ditapis. Diadun bersama, diminum 1 sudu besar untuk 3 kali sehari.

5. Madu 3 sudu besar + Serbuk Jintan Hitam 7 sudu besar + Air suam 1 gelas. Bahan diadun, diminum 1 sudu besar untuk 3 kali sehari.

6. Madu 3 sudu besar + Akar Hempedu bumi + Perahan Limau Nipis 1 biji. Bahan diadun, diminum 1 sudu besar untuk 3 kali sehari.
 
Pemerhatian Daripada Rawatan Berbekam 

Rawatan bekam setelah beberapa fasa rawatan asas.

 
Rawatan bekam mesti dilakukan dengan berhati-hati dan 
diuruskan oleh juru bekam yang berpengalaman.

Rawatan mesti bermula dari menyingkirkan unsur racun/rosak dalam tubuh
disamping mengaktifkan saraf dan organ penting tubuh.

Perhatikan keadaan unsur rosak dan unsur keracunan pada
darah yang dikeluarkan dari point bekam pesakit diabetes.

"Selaku juru bekam al-Yakin, saya amat mengesyorkan rawatan bekam 
dilakukan dengan kadar segera, agar tahap kerosakan tubuh diminimakan
dan proses penyembuhan dapat berkesan sebaik mungkin."
-Ahmad Abdullah

Ref: 0198565510
Lokasi Kami: Kuching, Sarawak
Sila buat temu janji terlebih dahulu untuk mendapatan rawatan dan khidmat nasihat pemakanan kesihatan.

No comments:

Post a Comment